Shock (film noir, 1946)

El nu credea că se va ajunge aici, iar ei nu-i păsa! Motto-ul spune tot despre acest film noir: o căsnicie în prag de destrămare și o amantă care nu vrea să piardă bărbatul „bun” pe care a pus gheara.

Vincent Price joacă rolul unui psihiatru, dr. Cross, care are o relație cu una din asistentele (Lynn Bari) de la sanatoriul în care lucrează. Confruntat de soția care află adevărul în cele din urmă, bărbatul spune că vrea să divorțeze... dar sfârșește prin a o omorî, într-un acces de furie. După ce își ascunde crima, află că toată grozăvia a avut un martor: o tănără (Anabel Shaw) aflată pe balconul unei camere alăturate a văzut toată scena din pură întâmplare. Din fericire pentru doctor, fata intră în șoc - de unde și titlul filmului -, și ajunge să fie internată chiar la sanatoriul în care lucrează cuplul care ar face orice pentru a ascunde crima...

Povestea merge mai departe, însă nu vreau să dezvălui prea multe. Iată câteva secvențe...
Anabel Shaw în rolul lui Janet Stewart, tânăra care intră în șoc după ce e martoră la crimă
Momentul în care își dau seama că șocul nu a fost suficient de puternic pentru a șterge amintirea.
Lynn Bari, Vincent Price și Anabel Shaw în Shock (1946)
Dr. Cross încearcă tot felul de metode pentru a o face să uite (hipnoză, terapie cu insulină, etc.)
Vincent Price și Anabel Shaw

Mi-a plăcut ENORM filmul ăsta - a fost, dacă nu mă înșel, al doilea pe care l-am văzut, într-o perioadă „de început” în care nu știam prea bine cu ce se mânâncă filmul noir... ei bine, după ce am văzut altele catalogate drept filme noir, mi-am dat seama că Shock este unul din cele mai reprezentative. Face parte din filmele noir a căror acțiune are loc (în mare parte) într-un sanatoriu - da, e o categorie aparte, pentru că oricum genul ăsta de filme e presărat cu aspecte, explicații și teorii psihologice. Mie una mi se pare extrem de interesant! În altă ordine de idei, se pare că Vincent Price a jucat atât de bine rolul de medic-nebun, că a primit mai multe roluri de acest gen. Muahaha!...

Și pentru că îmi place și istoria, am descoperit niște aspecte interesante: filmul a fost criticat pentru faptul că prezintă cadre medicale care se comportă imoral, trecând peste jurământul meseriei și complotând să ucidă un pacient. Să nu uităm că este vorba de anul 1946, când foarte mulți soldați sufereau de anxietate și stări de șoc de pe urma celui de-al doilea război mondial... Criticii au spus că filmul face un deserviciu societății prin felul în care prezintă pacienții și felul în care sunt tratați aceștia.

Shock e o bijuterie de film, o capsulă a timpului cu joc actoricesc bun, suspans la cote maxime (da, suspans d-ăla adevărat) și cadre aproape, dacă nu chiar, perfecte.

Este un film public domain acum și poate fi văzut aici.
Nota IMDB: 6,3/10.
Îl recomand!

Vizionare plăcută!
Lavinia

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii