PROIECTUL 333. Ce este și cum vei ajunge să ai mereu cu ce să te îmbraci

by - decembrie 19, 2016


Da, fac și eu parte din categoria de mamici care au muuulte haine și totuși se îmbracă numai cu aceleași tricouri și pulovere și pantaloni sport lejeri; și deși am și bijuterii multe - unele făcute chiar de mine - tot nu le port mai des de 2-3 ori pe lună, pentru că nu se asortează la ținutele sport în care pot spune acum că, practic, mă îngrop.


Dulapul meu arată ca imaginea din stânga, ba chiar mai rău! Dulapul meu e... varză! Am haine frumoase pe care nu le port pentru ca mereu e mai la îndemână veșnicele 2 pulovere preferate și blugii. Am ajuns să urăsc blugii - vreau să port fuste. Și culmea, am fuste, dar nu le port pentru că nu știu cu ce s-ar potrivi. Mi-am dat seama că toată situația asta îmi provoacă multă frustrare și nemulțumire.


Ei bine, universul mi-a scos în cale Proiectul 333 și pe autoarea lui, Courtney Carver - în imaginea de mai sus este ea, la unul din cursurile de minimalism pe care le ține. Proiectul 333 este o metodă prin care:
- scăpăm de excesul de haine pe care oricum nu le purtăm, doar le depozităm;
- găsim mereu cu ce să ne îmbrăcăm, pentru că sunt haine care se asortează între ele;
- ținutele ne vor avantaja și reprezenta, pentru că vor fi compuse din hainele pe care le purtăm cel mai des (din varii motive: pentru ca ne vin cel mai bine, pentru ca sunt confortabile, etc).

Pe scurt, proiectul 333 înseamnă că într-un sezon (3 luni) nu porți mai mult de 33 de obiecte de îmbrăcăminte - numai haine, lăsăm la o parte lenjeria, accesoriile, încălțămintea. Și ideea are foarte mult sens. Dacă ai impresia că nu e așa, atunci notează ce haine porți timp de o lună de zile. Sau întoarce toate hainele din dulap pe dos și după ce le-ai purtat lasă-le pe față - vei vedea de care te-ai atins și de care nu.

Dacă simți că hainele sunt felul prin care te exprimi... ei bine, atunci recomand să asculți un podcast în care Courtney Carver explică de ce e posibil ca lucrurile să nu stea chiar așa cum crezi. Mai jos traduc partea de  interviu semnificativă pentru o persoană care spune că iubește hainele și că este definită de ele:
- Vreau să joc rolul de avocat al diavolului și voi spune că hainele sunt foarte importante pentru mine. Contează foarte mult pentru că prin haine îmi exprim personalitatea. Mă ajută să fiu creativă. Pot transmite diferite emoții și sentimente prin felul în care mă îmbrac... Sunt curioasă cum ar putea cineva ca mine să-și simplifice garderoba, când e clar că hainele sunt o parte atât de importantă de personalitatea mea.
- Cred că mulți oameni se regăsesc în descrierea ta. Când vorbesc despre proiectul 333 apare deseori problema asta din partea unor oameni care iubesc hainele - sau cred că iubesc hainele și moda - și se identifică cu ținuta pe care o poartă. După cum ai zis și tu, și ei afirmă că hainele îi ajută să se exprime într-un mod creativ. Părerea mea este că un experiment de 3 luni va arunca o nouă lumină asupra acestei afirmații și cât de adevărată este ea, de fapt. O parte din oameni doar se agață de această credință și, la finalul celor trei luni, ajung să-și dea seama că hainele nu sunt atât de importante pentru ei pe cât credeau. Că se foloseau de shopping pentru a evita alte lucruri. Pentru a evita emoțiile. De exemplu, cei care ies la shopping pentru a se simți mai bine sau pentru a sărbători o victorie. Așa făceam și eu. E posibil ca oamenii care sunt foarte concentrați pe garderobă și hainele lor să nu știe ce alte interese mai au. De asta cred că este atât de important acest experiment de trei luni. Nu spun că vreau să te îmbraci pentru tot restul vieții cu 33 de haine, dar... încearcă varianta asta timp de trei luni și vezi ce se întâmplă. În cazul meu, la finalul primelor trei luni, aveam cutii întregi cu haine puse deoparte - recomand ca la început să nu aruncați nimic - așadar aveam cutii întregi cu haine despre care simțeam înainte că mă definesc, că îmi scot în evidență personalitatea și, când le-am scos și le-am revăzut, mi-am dat seama că îmi schimbasem părerea. Nu mai însemnau nimic pentru mine, nu mă mai reprezentau. Nu mai rezonam cu ele. Nu le mai iubeam. Într-o perioadă scurtă de timp - vorbim de numai 90 de zile - relația mea cu acele haine s-a schimbat complet. Merită făcut un astfel de experiment pentru a vedea și descoperi ce îți place cu adevărat, ce vrei să păstrezi... Iar dacă lucrurile acelea adaugă un plus de valoare vieții tale, dacă te fac fericită, păstrează-le! Dacă nu, oferă-le altcuiva, lasă pe altcineva să se bucure de ele.
 Alte fragmente interesante:
- Crezi că este doar un trend sau o idee care va rămâne permanent, ca un fel de stil de viață?
- Nu știu răspunsul la această întrebare. Ideea de capsule wardrobe pare a fi mai degrabă un trend, dar provocarea mea legată de modă, de hainele pe care le port, nu se rezumă numai la obținerea unei garderobe perfecte. E vorba de acceptarea acestei provocari pentru a vedea ce se întâmplă. Scopul final este de a vedea ce se s-ar întâmpla dacă aș avea de ales numai din 33 de obiecte de îmbrăcăminte. Sau ce s-ar îmtâmpla dacă n-ar mai trebui să mă trezesc în fiecare dimineață și să scotocesc prin toate hainele cumpărate dintr-un moft, printre cele care nu mi se mai potrivesc sau altele pe care le păstrez din nu-știu-care-motiv, ca să ajung la hainele pe care vreau cu adevărat să le port. Pe mine mă interesează rezultatul final, nu conceptul de capsule wardrobe.

- Am avut și eu o perioadă în care am trecut printr-o experiență asemănătoare. Era prin 2009 am deschis un blog pe care postam o ținută în fiecare săptămână. În anul acela jurasem să nu cumpăr nici un obiect de îmbrăcăminte care să nu fie fabricat etic - eram o extremistă pe vremea aia. Experiența aceea m-a forat să devin și mai creativă pentru că nu aveam prea multe opțiuni și nu mă puteam duce să cumpăr altceva, așa că trebuia să mă descurc cu ceea ce aveam la îndemână.
- Îmi place la nebunie ideea asta. Probabil ai avut o experiență asemănătoate cu a mea. Nu mai era vorba numai de haine, ci de beneficiile pe care ai simțit că au pătruns în viața ta. Erai liberă să-ți îndrepți atenția spre alte zone, nu doar pe cumpăratul hainelor.
- Unul din lucrurile la care mă gândesc atunci când pun în balanță punctele pro și cele contra simplificării garderobei, este că mie îmi place moda, nu pot nega lucrul acesta, îmi plac hainele și ce exprimă ele, felul în care simt că mă pot exprima eu, ca pot fi eu însămi, purtându-le. Într-un articol din Time Magazine de anul trecut se spunea că minimaliștilor le place să spună că duc vieți mai bogate prin faptul că scapă de balast, de materialism, și că asta le permite să se concetreze pe ceea ce contează cu adevărat în viață: prieteni, pasiuni, călătorii, experiențe noi. Sunt curioasă dacă așa vezi și tu lucrurile. Există vreun punct contra minimalismului?
- Eu sunt de acord cu ce se spune în articolul acela. Aș descrie la fel lucrurile. Dar încerc să mă gândesc la punctele contra, pentru că sunt sigură că există unele. Eu am avut în mare parte numai beneficii, dar îmi pot închipui că nu e la fel pentru toată lumea... Când am început eu, nu știam că va fi o schimbare definitivă. Eram foarte încântată să fac ordine după fiecare sezon și să pun hainele groase deoparte ca să fac loc celor din sezonul cald, însă nu știam ce să fac cu tot spațiul gol care îmi rămânea și în timp ajungeam să îl umplu. Ăsta e un punct contra. Dacă ți-ai simplificat viața și nu-ți petreci weekend-ul la mall sau nu lucrezi foarte mult, atunci trebuie să ai grijă ce faci cu spațiul și timpul pe care le-ai câștigat. 
Sincer, nu cred că haina face pe om. Dar trăiesc printre oameni care cred asta și încerc să ajung la un compromis. Uneori, simt că parcă aș fi mai happy cu o rochie galbenă. Vreau să port mai multe fuste, să fiu mai feminină. Nu îmi mai plac gecile, am început să iubesc paltoanele. Astea sunt câteva din gândurile care îmi zburdă în perioada asta prin cap... și vreau să le pun în aplicare. Și vreau să scap de mamutul de dulap și puii de mamuți, adică hainele pe care nu le port. Prin urmare, vor mai fi postări de genul ăsta.

La muncă,
Lavinia

Alte articole

0 comments